Tant Anna får ha is i magen... onekligen

Tjaa, man kan ju säga att det regnade en smula, typ varje dag, det vräkte ner. Alla mina inplanerade utflykter ställdes in, vägarna spolades bort, det var för svårt att ta sig fram. Planen var annars att kolla in Livingstones fruktfladdermöss, gröna havssköldpaddor mm men det sket sig som sagt. Onekligen.
Tur att jag hade böcker med mej, verandan bjöd på vackra skådespel.
På stranden arbetades det flitigt med nya palmbladstak.
Jag klafsade mej i väg till byn, en mycket liten sådan, med inte mycket att erbjuda.
Små hemmaföretag verkade till större delen stängda.
Och var de nu öppna var väl utbudet av varor inte det största.
Här säljer en kvinna bensin som hon tankar ner i flaskor...
Funderade mycket på vad folk väntade på, sysslolösa ungdomar, vuxna som liksom bara satt...
Och barnen, jag undrade varför de inte var i skolan, allmänna skolor är gratis, men vad gjorde de på gatorna.
Efter sju väääldigt lugna dagar på det fantastiskt vackra Moheli och det helt makalösa Laka lodge var det dags att tänka på hemresan som börjades med ett PCRtest för att kunna få resa ut. Klockan 06 på morgonen kom en läkare till lodgen, tog mitt test, körde två timmar till flygplatsen, testet gick med flyg till huvudön.
Testet skulle sedan levereras med taxi till mitt hotell i Moroni. Hade hört åtskilliga historier om stor korrumption, man skrev ut fejkade positiva test för att kunna isolera penningstarka resenärer på *****hotell, det var svettigt.
Tänk er nu scenariot på denna flygplats med typ ett par hundra pers som alla vill med ett superlitet flyg. Alla trängs, gapar och skriker och i princip slåss. Man ropas in en och en, allt skrivs för hand, Allt bagage tejpas, innehåll tejpas. Efter fyra timmars väntande kom jag med,inte ett smack att äta eller dricka, gårdagens inställda flyg skapade problemet.
Sista natten tillbringades med lite extra lyx såsom airco, pizza och wifi på Hotel Retaj i Moroni.
Morgonen efter anländer mitt PCRtest, utfört på ett labb för veterinärer.
Sen bidde det svettigt värre... Kollade flygtiderna via Whats upkontakt, det visade sig att mitt flyg var inställt och hade gått dagen innan, inte ett meddelande hade jag fått... Snabbt som fasen med svajigt internet boka en nya flight a 500 euro, till flygplatsen med taxi. Fick tillbaka min första delbiljett till Nairobi, resten kunde de inte se pga datorproblem, summa inga boardingkort och en ytterst kort väntetid i Nairobi där jag sprang mellan deskarna. Nåväl, med en annan flygrutt blev hemresan lång. Jag kom hem, men inte mitt bagage som anlände kvällen efter.
Sålunda har jag lagt Komorerna till listan av besökta länder. Summan är ett spännande land men kräver en god portion av travelscills och framför allt tålamod och flexibilitet.
#1 - - Anonym:

😊vilken resa och upplevelser. Följer din resa med spänning och hoppas mer och spännande resor// Kramar från HK ❤️