Tant Anna i Djibouti

Tanken var inte alls Djibouti från början, det var Eritrea, men efter alldeles för mycket strul med postcovid, svårigheter att få fram bra information där knappt internet är tillåtet så gav jag upp. Jag bokade en resa till Seychellerna och insåg rätt snabbt att det inte skulle vara min grej och bokade om till Djibouti, landet som ingen vet var det ligger....
Djibouti är en föredetta fransk koloni, idag en självständig republik, dock inte helt utan problem vad det gäller politiska frågor, infrastruktur samt flyktingströmmar. Jag landade efter flyg Brussels-Addis abeba-Djibouti (huvudstaden heter samma som landet), den torra värmen slog som en käftsmäll emot mej. Möttes på flygplatsen av min tourguide för de kommande fem dagarna, Moussa, som skulle visa sig vara en hyvens kille och tog hand om mej som om jag vore hans mamma typ.
Först på programmet stod valhajskådning. Jag har förvisso sett valhaj förrut, men skönt att komma ut på havet.
En par timmars bilkörande på mer eller mindre off roadvägar och vi anlände till Arta beach, hoppade in i båten och så var vi på gång...
Första valhajen dök upp efter en halvtimme, på med snorkel o mask och valrossen (jag alltså), kastade mej i spat och följde detta märkliga djur.
Valhajen tog inte nån större notis om mej, den flöt sakta fram under ytan, följd av ett antal färgglada fiskar.
Den följde vår lilla båt, vi höll avstånd så gott vi kunde, men verkade definitivt inte bli störd.
Vi körde en bit till, spottade ytterligare två valhajar. De som vi såg hade en längd av cirka 7 meter, vilket anses som rätt litet. Valhaj är världens största hajart. Dagen avslutades med en kopp utmärkt etiopisk kaffe inne i stan, med slitna byggnader från den franska kolonialtiden.
Dag två var det dags för heldagsutflykt till Moucha island, cirka dryga timmens båtväg från stan.
Här fick vi sällskap med en större grupp delfiner.
Moucha island är en pytteliten korallö med runt 20-talet innevånare som på ett eller annat sätt är kopplade till turism. Här finns en enkel restaurang där man serverar en dagens rätt, dagens snorklare o dykare samlade ihop sej för en undervattensupplevelse.
Själva snorklingen var helt ok, friska korallrev, roliga fiskar i alla regnbågens färger, men inte den bästa snorkling jag gjort. Klar sikt och ganska stilla vatten.
Middag och vila innan återfärd till Djibouti city. Jo, man kan faktiskt sova över här, i dessa små enkla hus...
Dag ett och två får högsta poäng.
#1 - - Anonym:

Härligt Anna !
Så roligt och spännande följa dina fantastiska resor ❤️
Njut ,livet är inte att leva det mer att uppleva 🥰❤️// Bamse kramar från oss HK

#2 - - Anonym:

Härligt Anna !
Så roligt och spännande följa dina fantastiska resor ❤️
Njut ,livet är inte att leva det mer att uppleva 🥰❤️// Bamse kramar från oss HK