Nyårsfirande i Awassa

 Antalet resdagar krympte, bara ett fåtal dagar kvar. Under väg tillbaka till Addis Abeba var tanken att vi skulle besöka fiskmarknaden i Awassa. Awassa eller Hawassa, ligger vid sjön Awassa, ungefär 27 mil från Addis. Natten tillbringade jag på ett i mina ögon överlyxigt hotell, kände mig väldigt malplacerad där jag satt under kristallkronorna i förd slitna och ej helt rena kläder. Efter en vecka i damm och smuts var det dock underbart att få ett rum med airco och kunna simma i hotellpoolen.
 
Det blev inte riktigt som vi tänkt oss, dagen för fiskmarknaden var också dagen för nyårsfirandet, här firar man sitt nyår i juli.
 
Vägarna var knökfulla med människor på väg till festens samlingsplats. Jag pratar nu om tiotusentals människor.
Det var bara att följa med strömmen...
 
 
Ska jag var ärlig har jag nog aldrig varit så rädd för att komma bort i mängden... Fast å andra sidan jag var nog den enda med ljus hy...

Festdeltagarna var uppklädda till tänderna, detta verkade vara årets största händelse.
 
 
Efter timmar av dans, trängsel och larmande ljud lyckades vi ta oss tillbaks och styrde stegen mot sjön och marknaden som för dagen var väldigt liten.
Vägen kantades av små skjul med restauranger som serverade just fisk...
Vid strandkanten var kommersen i gång...
 
Båtarna kom in med dagens fångst.
 

Det hela övervakades av dessa i mina ögon väldigt fula mariboustorkar....

Lake Hawassa har för övrigt ett rikt fågelliv, för mej som gammal fältbiolog fanns det mycket intressant att rikta kikaren mot.
Så firar man nyåret i Awassa, i mitten på sommaren. Här hos oss är det nyårsafton idag och jag önskar alla ett riktigt gott nytt år.
Sista inlägget från Etiopien handlar om kaffe, injera och rastafaris.