Dödens ängel

I dag föll äntligen domen mot bosnienserbernas ledare Ratko Mladic, det är onekligen med blandade känslor jag läser det.  Ratko Mladic, mannen som har tusentals människors liv på sitt samvete, mannen som planerade och  utförde det största folkmordet i nutid.
Bildresultat för ratko mladic
 
Och bilden ovan visar denna man förneka anklagelserna om folkmord ! Och denna man anklagar jury och domare för att ljuga. Bevisen, som fortfarande än idag hittas, är inte det bevis nog ? Är han både blind och döv tro ?
De levande bevisen går omkring på gatorna, det är de som lyckades ta sig från Srebrenica när staden intogs av Mladic och hans anhang.  De levande bevisen är de som har en grav att besöka, en grav där en pappa, en bror eller en son ligger. De levande bevisen är de som inte ens efter alla dess år vet var ens anhörig ligger.
 
 
Och idag fanns de på plats, alla dessa överlevare, alla de som sörjer. För att få nån slags upprättelse, att få se en slaktare dömd. 
 
Och Mladic själv... ja han fick ju plötsligt högt blodtryck under rättegången, stackarn.  Ironi.
 
Fikret Alic utanför krigsförbrytartribunalen i Haag. Foto: PHIL NIJHUIS / AP TT NYHETSBYRÅN
 
En av dagens åhörare i tribunalen. Nej, ni känner nog inte igen honom, inte så här, men kanske så här:
 
Visst, åren går, men minnena försvinner inte.... Fikret Alic är mannen på bilden som kablades ut över hela världen.
 
Jag då, var är jag själv i det hela. Ni som känner mej vet att mitt hjärta finns hos bosnier och Bosnien. Jag minns hur det var när helvetet bröt ut i Srebrenica, jag minns hur det var när spillrorna av det som varit vanliga lyckliga familjer kom till Sverige, jag minns och jag glömmer inte.
Bildresultat för ratko mladic
Varför gör du tummen upp, du bödeln i Bosnien, är du stolt, är du patriotisk ?
 
Livstidsstraff är det högsta straff som utdelas, Mladic kan fortsätta att spela schack, njuta av egen cell och privilegier. 
 
De levande bevisen bär en sorg och en smärta, också på livstid.De har inga privilegier.