Möten och avsked.

Min resa började lida mot sitt slut och jag hade väl egentligen bara ett mål kvar och det var den rosa sjön, men kvällen innan avresedagen satt jag på mitt boende och hörde sång, och det lät som om det kom från ganska så nära. Sagt och gjort, jag gick ett kvarter och hamnade vid ett stort tält, fyllt med sjungande män och uppklädda damer och barn.
 
Det visade sig att det var det månatliga mötet i stadsdelen som då besöks av områdets marabouth, deras religiöse och politiske ledare. Jag slog mej ner i bakgrunden för att inte störa, men så kom en ung kvinna till mej och meddelade att marabouthen ville gärna hälsa på mej, av med skorna och sen på knä framför ledaren som på mycket god engelska hälsade mej välkommen, lät mej sitta längst fram och jag försågs med ingefärskaffe och karameller. Sjungande pågick i säkert en timme och var väldigt suggesivt, ibland höll sångarna för örat för att stänga ute yttre tankar och koncentrera sig på Allah.En märklig afton och möte med en märklig och mäktig man som kandiderar till nästa års presidentval.
 
Följande dag bar det av mot Lac rose, eller som den också heter Lake Retba, den rosa sjön.
Lac rose ligger ungefär 3 mil nordväst om Dakar och är ett välbesökt turistmål.
 
För dagen var inte sjön rosa, den var mera orange och vissa dagar kan den se ut som en helt vanlig sjö, det har att göra med vilken period på året det är, under torrperioden mellan november till juni har den en rosa-röd färg.
 
Varför är då vattnet färgat? Ja det beror på en slags alg som producerar ett färgämne.
Den rosa sjön är mycket salt, 40 procents salthalt vilket gör att man utvinner salt och lägger i enorma högar för att få torka. 
 
Det är enbart männen som tar upp saltet, det gör för hand.
 
Kvinnorna och enbart dem är de som bär de 25 kilo tunga ämbaren med salt från båtarna. De får betalt per ämbar, någon krona styck eller får behålla vart femte ämbar de bär upp. Ett oerhört tungt och slitigt arbete. Saltet ger naturligtvis hudskador men man smörjar in sig med sheasmör för att förhindra det.
 
 
Och så naturligtvis frågan, kan man bada här ? Svar ja och man flyter som en kork, precis som i Döda havet.
 
Det här är min guide och chaffis Adama som tog mej runt i det myllrande Dakar samt körde mej till flyget. 
 
Så... 9 dagar går alldeles för fort men med ett rätt späckat program, bra research och planering hann jag se en hel massa, möta intressanta personer och se annorlunda platser. Senegal ger mersmak !